woensdag, juli 30, 2008

Bakken: mango-tomaten curry




Voor curry mag je mij 's nachts wakker maken. Ik heb een geweldig kookboek van Madhur Jaffrey, de curry bijbel, waar ik al heel wat recepten uit gemaakt heb. Zeker op een regenachtige dag word ik heel blij van zo'n bord spicy curry. Deze curry met mango en tomaat stond in de delicious als bijgerecht. Maar als je er iets meer van maakt, doet hij het uitstekend als hoofdgerecht. En, ook fijn, momenteel zijn er mooie rijpe mango's te koop.



Nodig (voor 2 personen):
2 el zonnebloemolie
1 tl donker mosterdzaad
3 tl kerriepoeder
2 tl kurkuma
50 gr verse gember, geraspt
1 groene peper, zonder zaadjes en zaadlijsten, in ringetjes
10 kerrieblaadjes
1 tl kardamompoeder
2 tenen knoflook, in plakjes
1 ui, in ringen
1 grote mango, rijp maar niet te zacht
6 tomaten, zonder zaadjes
blik kokosmelk (400 ml)
2 el koriander (garnering)
50 gr cashewnoten (garnering)

Werkwijze:
Snijd en weeg alle ingrediƫnten en zet ze klaar in schaaltjes (de kruiden kunnen bij elkaar en de gember, peper en knoflook ook). Verwarm de olie in de wok en doe het mosterdzaad erbij. Als dat begint te springen voeg je de kerriepoeder, kurkuma, gember, groene peper, kerrieblaadjes, kardemom en knoflook toe. Roerbak kort tot de geuren vrijkomen. Voeg de ui toe met een eetlepel zout en bak tot de ui zacht wordt. Voeg mango en tomaten toe, roer, en voeg de kokosmelk toe. Laat nog even op laag vuur doorwarmen.
Garneer met koriander en cashewnoten en serveer met gestoomde rijst.

1 opmerking:

Unknown zei

Ik had zin in een recept met mango en tomaat en dat toetste ik in bij Google en toen kwam ik zowaar bij jouw site! Ik ga je curry meteen proberen! Tot gauw! Liefs,
Marlinde