zondag, juli 30, 2006

Boeken: Amos Oz - Black Box


Amos Oz - Black Box

Toen ik Oz zijn levensverhaal (Een verhaal van liefde en duisternis) aan het lezen was, zag ik dit boek in een goedkopers uitgave liggen. En omdat Liefde en duisternis mij maar niet los liet, was dit boek snel gekocht. Toch bleef het nog een tijdje op de 'te lezen boeken' stapel liggen.

Maar nu heb ik het dan toch gelezen, en het was de moeite waard. Het is wel wat pittiger dan liefde en duisternis. De hoofpersonen van het boek schrijven brieven en telegrammen aan elkaar en aan de hand daarvan krijg je een beeld van hun leven. Van hun leven op dat moment maar ook van het verleden. De personages zijn allemaal een beetje vreemd, niet een van hen kon echt mijn sympathie opwekken. Maar ze intigreren wel.

Een professor aan het einde van zijn leven, zijn ex-vrouw, hun zoon, de tweede echtgenoot van de vrouw, en hun dochter. En dan ook nog de advocaat, of beter gezegd juridisch raadsman, van de professor. Allemaal hebben ze zo hun plannen, maar ze weten elkaar steeds een voet dwars te zetten, zodat niets volgens planning verloopt.

De brieven van de tweede echtgenoot zijn het pittigst, omdat hij er wat religieus fanatieke ideeën op na houdt en zijn lezers met verwijzingen naar bijbelteksten om de oren slaat. Maar vooral bij hem vroeg ik me steeds af wat nou zijn plannen waren, veel geld binnenhalen en de eerste man ruïneren? Alle Arabieren uit Israël jagen met het geld van de oude man? Of was hij daar te simpel voor?

En tegen de achtergrond van de strijd in het Midden-Oosten zijn de passages over Joden en Arabieren ook interessant om te lezen. Oz heeft daar tussenin gezeten en heeft er duidelijk een mening over. Het is niet een boek om tussen de regels door in de trein te lezen, maar het maakt wel indruk.

Geen opmerkingen: