donderdag, juli 06, 2006

Boeken: dertien


Boeken: David Mitchell - Dertien

Het bejubelde Wolkenatlas van deze auteur vond ik niet om door te komen, maar toch was ik nieuwsgierig naar deze nieuwe roman. Hij mocht dus mee op de vakantiestapel. En terecht. Hoewel het niet zo literair verantwoord is als zijn voorganger, is het een goed geschreven boek dat je niet zo snel naast je neerlegt. Het gaat over een dertienjarige jongen met alle problemen van dien. Hij wil populair zijn op school, is hopeloos verliefd op het verkeerde meisje, zijn ouders hebben een slechte relatie, hij stamelt en zijn oudere zus doet niet aardig. Toch weet hij aardig zijn weg te vinden en komt hij op de goede momenten voor zichzelf op.

Wat ik er vooral goed aan vond, was dat het zo mooi de wereld van een dertienjarige weergeeft. Nog een beetje kind, maar ook al groot aan het worden. Als hij het van zijn opa geërfde horloge stuk maakt, durft hij dat niet aan zijn ouders te vertellen omdat die vast heel boos worden. Hij gaat op zoek naar een nieuw, maar dat is onbetaalbaar. De winkeldame houdt hem vervolgens voor dat zijn vader vast boos zal zijn, maar dat dat ook wel weer overgaat. Ik kan me nog wel herinneren dat je als kind denkt dat die toorn nooit zal gaan liggen!

Geen opmerkingen: