maandag, maart 20, 2006

Bakken en boeken: Tessa Kiros


De smaak van mijn herinnering

Haar eerdere kookboek Twaalf staat al een tijdje in mijn kast, maar daar heb ik nog nooit iets uit gekozen. Het is een lekker bladerboek, maar ik kom er niet toe er iets uit te maken.

Maar het nieuwe De smaak van mijn herinnering nodigt veel meer uit tot koken. Kiros heeft in haar leven met veel verschillende culturen kennisgemaakt, alleen al omdat haar moeder Fins en haar vader Cypriotisch is. Het boek is daarom een mooie samensmelting van culturen en gerechten, en het één leent soms van het ander. Ik denk dat dit boek voorlopig hoog op mijn favorietenijstje staat.

Twee recepten heb ik tot dusver geprobeerd, kalfsvlees met salie, citroen en mascarpone (erg geslaagd) en het onderstaande:

Cypriotisch gebakken lamsvlees
(Ik ben dol op Griekenland en ook op Grieks eten)

Nodig:
1 rode ui
500 gram aardappelen in blokjes
500 gram lamsvlees, in stukken gesneden
2 eetlepels gehakte platte peterselie
1,5 theelepel komijnzaad
75 ml olijfolie
3 tomaten, in plakken
25 gram boter

Werkwijze:
Oven voorverwarmen op 180 graden.
Ui, aardappelen en lamsvlees op een braadslee leggen. Voeg peterselie, olijfolie en komijnzaad toe en meng alles zorgvuldig. Leg de plakken tomaat bovenop en leg de stukjes boter er op. Schenk ongeveer 0,75 deciliter water langs de randen. Bedek de braadslee met aluminiumfolie en zet in de oven, gedurende twee uur. Controleer af en toe de toestand van het vlees in de oven en schep er wat vocht overheen.

Verwijder het folie en verhoog de oven naar 200 graden. Laat de braadslee er nog 45 minuten in staan. Draai halverwege het vlees om. Het vlees krijgt nu een krokant laagje, net als de aardappels.

Glaasje retsina erbij, ogen dicht, en je bent op vakantie.

Royale hoeveelheid voor twee personen, drie kan ook.

Geen opmerkingen: