maandag, november 06, 2006

John Boyne - De jongen in de gestreepte pyama



Dit boek stond al een tijdje op mijn lijstje, en gelukkig kon ik het lenen van collega Annelies. Het is maar een dun boek en in een eenvoudige stijl geschreven dus je hebt het vrij snel uit.

Ik was na afloop toch een beetje teleurgesteld. Het idee achter het boek is goed, en spreekt mij extra aan omdat ik altijd graag boeken uit een ander perspectief lees. Het gaat over een Duitse jongen wiens vader een hoge Nazi is, die kampcommandant wordt in Auschwitz. De jongen is klein, en heeft niet zo goed door wat er allemaal gebeurt en dat levert mooie, aangrijpende momenten op. Hij wordt –natuurlijk- een vriendje van een Joodse jongen aan de andere kant van het hek en in hun gesprekken blijkt veel onwetendheid. Hij vraagt zich bijvoorbeeld af waarom de mensen aan de andere kant van het hek allemaal die gestreepte pyama’s dragen, en of ze niet wat anders aan kunnen trekken?

De stijl van het boek doet crossover literatuur vermoeden, maar misschien is het thema te heftig voor dat genre. Hoewel, Less than zero is ook uitgebracht in een crossover reeks. Tijdens het lezen bekroop mij toch steeds het gevoel dat ik een jeugdboek las. Dat is natuurlijk geen diskwalificatie van het boek, maar ik vraag me wel af of het zo bedoeld is.

Ik wist al dat er een verrassende wending zou komen aan het einde van het boek, en gezien de thematiek was mij al snel duidelijk wat dat zou zijn. Het wordt naar het einde toe allemaal wel erg onwaarschijnlijk. Ik vraag me af of een kind in die tijd écht zo naïef kan zijn. Er waren toch ook jeugdbewegingen? En zou die vader zijn ideeën nou nooit thuis overbrengen? Ik zal het nooit weten waarschijnlijk, want wie kan me dat vertellen?

Geen opmerkingen: