maandag, oktober 30, 2006

Kaaskoekjes




Vroeger bij mijn oma kreeg ik altijd kaaskoekjes. Meestal was het een restant van ons vorige bezoek en waren de koekjes een beetje bol (pardon, oud) geworden. Ik had er dus geen geweldige herinneringen aan. Op borrels mijd ik ze meestal. Maar toen ik dit recept in de Elle eten zag staan besloot ik het nog eens te proberen. En eigenlijk zijn ze best lekker...

150 gram bloem
150 gram boter in blokjes
150 gram Old Amsterdam
½ theelepel zout
½ theelepel paprikapoeder
30 gram maanzaad

Zeef de bloem en wrijf er met je vingers de boter door. (Net zoals bij kruimeldeeg).
Meng vervolgens de kaas, het zout, het paprikapoeder en de helft van het maanzaad erdoor. Kneed dit tot een samenhangend mengsel waarin je geen boterklontjes meer ziet zitten. Maak er een bal van, omwikkel die met plasticfolie en zet minimaal 1 ½ uur in de koelkast. Rol vervolgens de lap uit tot ongeveer een halve centimeter dikte en snijd er vierkantjes of andere vormpjes uit. Zet 8 minuten in een op 225 graden voorverwarmde oven. Laat afkoelen en serveer.

Geen opmerkingen: