maandag, oktober 02, 2006

Bakken: meringue


Het leek me leuk om eens een meringue te maken, hoewel ik altijd Michiel inschakel om voor mij de eiwitten te kloppen. Dus of het ding lukt is erg afhankelijk van zijn medewerking...
Nu ik hem geproefd heb vind ik hem bijzonder goed gelukt, alleen wel erg zoet. Maar dat is een kwestie van persoonlijke smaak denk ik.

Het recept komt uit de laatste Elle eten. Het blad is inmiddels al aardig smoezelig, ik heb er al van alles uit gekookt.

Nodig:
4 eiwitten
160 gram kristalsuiker
1 tl vanille extract
2 tl witte wijnazijn (volgens het recept in de Elle moet dit wittewijn azijn zijn, maar ik vond het niet de moeite om dat aan te gaan schaffen voor twee theelepels...)
60 gram walnoten (of nougatine)
60 gram ongezouten crackers (ik had gewone crackers van Lu gekocht. Volgens mij betekent ongezouten dat je geen Tucjes moet kopen)

Vulling:
140 gram pure chocolade
200 ml slagroom
1 tl vanille extract
150 gram aardbeien (of ander niet té zoet fruit)
poedersuiker

Werkwijze:
Oven voorverwarmen op 120 graden.
Maal de walnoten en crackers fijn in de keukenmachine.
Bedek de bodem van een springvorm met bakpapier en vet de rand in.
Klop de eiwitten tot ze er uitzien als heel dik scheerschuim. Klop er de suiker door, daarna vanille extract en azijn.
Spatel er de crackers en de walnoten door.
Giet het mengsel in de bakvorm, maak de bovenkant mooi glad en maak een kuiltje in het midden.
Bak anderhalf uur in de oven, of tot de randen de vorm loslaten. Zet dan de ovendeur op een kier en laat de meringue afkoelen. Smelt de chocolade au bain marie en druppel die over de meringue. Laat de chocola hard worden.
Klop de slagroom stijf met het vanille extract en bedek de meringue ermee. Garneer met de aardbeien en bestuif met poedersuiker.
Neem een klein stukje, anders heb je een enorme suikerkick...

Geen opmerkingen: