woensdag, november 29, 2006

Bakken: pasta met posteleinpesto


Na een enthousiast stuk in Elle eten kocht ik het kookboek Lekker Hollands van Yolanda van der Jagt. Yolanda is een fanatiek pleitbezorger van Hollandse groenten en Hollandse kost. Ze wordt stevig gesponsord door Odin (net zoiets als Kievit, alleen bij Odin krijg je nogal wat pompoen en moet je het ook nog zelf gaan halen). Er staan allerlei leuke recepten met vergeten groenten in.

Aanvankelijk was ik toch een beetje teleurgesteld over het boek. Ik maakte de Aardappelgratin met mais en pompoen en die was na de voorgeschreven oventijd echt nog rauw. En ook de bloemkool met spek en room wilde maar niet gaar worden. En in de geitenkaastaart met witlof zat zo verschrikkelijk veel ui dat ik me afvroeg waarom het deze naam had.

Maar vandaag sloeg het om: de pasta met posteleinpesto was heel erg lekker. Ik wilde het al een tijdje maken maar de groenteboer had steeds geen winterpostelein. Maar gelukkig kun je op de Kievit bouwen, en deze week zat er winterpostelein in mijn pakket.

Nodig:
250 gram winterpostelein
50 gram walnoten
150 gram oude kaas of parmezaan
2 teentjes knoflook
1 dl olijfolie extra vergine
200 gram spaghetti

Werkwijze:
Snijd eventuele worteltjes van de postelein en was de groente goed. Laat goed uitlekken of droog in de slacentrifuge. Rooster de walnote goudbruin in een koekenpan. Rasp ongeveer twee eetlepels van het stuk kaas af. Pureer in de keukenmachine de postelein (bewaar wat voor de garnering) met de walnoten, geraspte kaas, knoflook en olijfolie tot pesto.

Kook de spaghetti, giet af en meng de pesto er doorheen. Garneer met nog wat parmezaan en de resterende postelein.

Geen opmerkingen: