vrijdag, december 01, 2006

Marisha Pessl - Special topics in calamity physics

Tja wat zullen we hier eens van zeggen. Het boek wordt geplaatst in de literaire stroming waartoe ook Jonathan Safran Foer en Nicole Kraus behoren. Het is daar ook duidelijk aan verwant: ook Pessl laat steeds zien hoe veel ze weet en giet haar roman in een aparte structuur. Gelukkig beging ze al aan het begin de fout om Homeros een hellenist te noemen, de rest van het boek kon ik mij bij alle verwijzingen afvragen of ze wel juist waren. Foer en Kraus vind ik erg goed dus ik verheugde me op dit boek.

Uiteindelijk was ik toch een beetje teleurgesteld. Het begint allemaal heel goed. Het belooft spanning, alle hoofdstukken verwijzen naar een beroemde roman en de hoofdpersoon Blue van Meer lardeert haar verhaal met semi wetenschappelijke verwijzingen. Zeker in het begin is dat heel vermakelijk. Ook haar merkwaardige levensverhaal en de band met haar vader zijn intrigerend.

Helaas staat er verder niet zo veel tegenover. Geen van de personages komt goed uit de verf en de plot is flinterdun. Aan het einde gaan de 'wetenschappelijke' verwijzingen steeds meer irriteren. De moeilijk bedoelde theorie en de ineenstorting van alles was Blue als vanzelfsprekend had beschouwd komen daardoor nauwelijks naar voren. Wat mij betreft is Pessl in haar experiment de weg wat kwijt geraakt- net als haar lezers.

Ambo Anthos (de uitgever in NL) heeft wel een erg leuke site gemaakt voor het boek: www.marishapessl.nl

Geen opmerkingen: