vrijdag, augustus 21, 2009

Bakken: poging tot pasta met artisjokken

Tja, dat was leuk. Ik wilde graag pasta maken met verse artisjokken. Ik had een keer eerder geprobeerd om artisjokken te koken, maar toen had ik ze zo goed schoongemaakt dat er niets meer van over was. Met als gevolg dat artisjokken van de Kievit weleens zielig lagen te verschrompelen omdat ik het niet aandurfde. Zonde! Ze zijn zo lekker!

Maar ja, het recept dat ik vond, bleek uit te gaan van iets ervarener artisjokken-schoonmakers dan ik. Het kwam uit de Elle eten uit augustus en het ging zo: (met cursief al mijn twijfels)

Nodig (4 personen):
3 grote artisjokken
1 citroen
6 el olijfolie
2 saucijzen
2 tenen knoflook, fijngehakt
3 el platte peterselie, grofgehakt
peper en zout
1 gedroogde peper
pasta
100 gram parmezaan

Werkwijze:
Maak de artisjokken schoon en bewaar ze in water met citroensap.
Verderop stond hoe dat schoonmaken moest, dus dat was handig:
Snijd de steel en een groot deel van de punt van de artisjok.
Ok. Hoe groot is een groot deel? Halveren leek me geen optie, dus ik heb geprobeerd het puntigste deel eraf te snijden (dat valt ook nog niet mee trouwens).
Pluk van grotere artisjokken de harde blaadjes af en knip de harde punten van de blaadjes.
Alle blaadjes lijken wel hard; welke neem ik? En die paarse blaadjes, kun je die ook eten? Ik kan toch slecht alle blaadjes eraf halen. De vorige keer had ik ook te rigoreus gesloopt.
Nou ja, de buitenste rand dan maar, en de puntjes.
Snijd in vieren en schep het ' hooi' eruit.
Dat snap ik. Het ' hooi' ziet eruit als hooi dus dat laat zich gemakkelijk identificeren. En die paarse blaadjes?
Verwerk ze daarna volgens het recept.
(Terug naar het recept)
Snijd de artisjokken in plakjes. Verhit de olijfolie in een grote pan en bak de knoflook 1 minuut. Voeg de plakken artisjok toe en bestrooi met zout en peper. Bak tot de artisjok zacht wordt.
Zonder tijdsaanduiding; worden wel alle delen die ik over heb gehouden zacht? Elke 5 minuten maar even proeven. Getver, die paarse blaadjes worden keihard, die hadden er dus niet in gemoeten. Na 25 minuten toch maar de volgende stap.
Knijp boven de pan de worsten uit hun vel, voeg de helft van de peterselie toe en verkruimel het pepertje (of neem chilliflakes). Bak onder regelmatig roeren nog 15 minuten op matig vuur, tot alles gaar en het gehakt rul is. Voeg als het nodig is een scheut water toe.
Alleen het vlezige gedeelte van de artisjok blijkt lekker. De blaadjes zijn nog steeds hard, en als je er op kauwt eindig je met een soort stro in je mond. Brrr.
Kook de pasta, en giet die bij het mengsel. Roer goed door, bestrooi met parmezaan en de rest van de peterselie en serveer.
Met een bordje om de harde stukjes op achter te laten.

Het gerecht was uiteindelijk heel erg lekker. Die droge stukken waren een beetje irritant, en de volgende keer haal ik meer van de artisjok af. Voor zo'n pasta moet je blijkbaar alleen het vlezige stuk hebben. De blaadjes in een fijne dressing dopen en afknabbelen is een andere tak van sport, dat is niet voor in de pasta...


1 opmerking:

Unknown zei

oke, briljant stukje! Volgens mij was de essentie van het recept dat je alleen het hart van de artisjok moest gebruiken, of niet? Dat in de pasta is erg lekker, maar de blaadjes niet! Keer samen artisjokken maken? Kookclub?!

Nien