zondag, augustus 16, 2009

Bakken: auberginetaart


Het was een beetje een gedoe om het te maken, maar wel zo lekker dat het een plaatsje hier verdient. Auberginetaart met mozzarella en parmezaan. Het lijkt een beetje op een parmigiano zonder tomaat.

Ik ben gek op aubergines, en deze taart is zowel koud als warm erg lekker. Wij aten hem met een beetje pasta met olie&knoflook&rode peper.
De volgende dag was het restje ook heel lekker als lunch op kantoor. Het komt uit de delicious van juni. Daar heet het een timballo, maar dat klinkt wat mij betreft wel erg nuffig. Bovendien zou ik zoiets alleen durven zeggen als hij eruit zag of hij uit een restaurant kwam. Quod non.

Nodig:
1,5 kilo aubergines, geschild en in plakken van ca 1/2 cm dik
olijfolie voor het bestrijken van de aubergines
1 el verse oreganoblaadjes
300 gram geraspte mozzarella (die kleine balletjes kun je best ok raspen, zo'n grote bol gaat minder makkelijk - en het smelt toch dus dat zou zonde zijn van je buffelmozzarella)
120 gr parmezaan, versgeraspt

Werkwijze:
Bestrooi de plakken aubergine met zout en laat ze 20 minuten uitlekken. Dat kan heel handig in je vergiet: steeds een laag aubergine, dan zout, en dan weer een laag.
Spoel ze even af (anders is je taart zo zout), dep droog en bestrijk ze met een beetje olijfolie.

Ik legde de plakken op schone theedoeken, steeds een laag op een theedoek en dan een nieuwe erbovenop. Handige tip uit het recept, ik had anders echt niet geweten waar ik al die plakken moest laten. 1,5 kilo is best veel...

Verhit de grillplaat en grill alle plakken aubergine (kan ook in de koekenpan). Meng de oregano met de mozzarella.

Bekleed een bakvorm met bakpapier, en leg onderop een laag aubergine. Strooi er mozzarella overheen en een laag parmezaan. Dan weer aubergine en zo om en om totdat de laaste laag aubergine is. Druk de taart een beetje aan. Bak ca 30 minuten in een voorverwarmde oven op ca 200 graden.



Geen opmerkingen: