maandag, augustus 25, 2008

Bakken: bokkenpootjestaart


Het was iets te zoet en te vet voor mijn smaak, maar als experiment was het wel leuk. Ik ben dol op bokkenpootjes en bedacht dat ik daar wel een taart van wilde maken. Googlen leverde vooral veel recepten op waar slagroomversteviger voor nodig was, en dat leek me niks. De uiteindelijke poging is vooral eigen fantasie. Ik zin er nog op hoe ik de taart minder vet kan maken (minder slagroom, maar waardoor vervang ik het dan). Misschien eerst een soort custard maken.



Nodig:
3 pakken bokkenpootjes (à 200 gram)
60 gram gesmolten boter
3 eetlepels bramenjam
1/2 liter slagroom

Werkwijze:
Verkruimel een pak bokkenpootjes in de keukenmachine en meng met de gesmolten boter. Vet een springvorm in en verdeel het boter-koekjesmengsel over de bodem. Zet de vorm een half uur in de koelkast om op te stijven.
Breek de overige bokkenpootjes op 15 na in tweeën. Klop de slagroom stijf, meng de halve bokkenpootjes erdoor en schep de jam erdoor. Giet het mengsel over de bodem en maak de bovenkant netjes glad. Verdeel de resterende bokkenpootjes erover. Zet 3 uur in de vriezer om op te stijven.

1 opmerking:

talhajt zei

Ziet er idd een beetje ongezond lekker uit en aangezien ik al eeuwig aan de lijn ben :D raad ik je aan om turkse/griekse yoghurt te gebruiken.

Nog steeds een vette yoghurtsoort, maar wel minder vet da slagroom en voller van smaak dan kwark!