woensdag, augustus 06, 2008

Boeken: Siri Hustvedt - Het verdriet van een Amerikaan

What I loved van Siri Hustvedt is een boek dat nog vers in mijn geheugen ligt. Aan de ene kant was het een beetje een vrouwenboek over onderlinge relaties en wat er allemaal in mensenlevens gebeurt en wat dat voor invloed heeft. Maar Hustvedt aarzelt niet om ook de wat dieper liggende vragen te benoemen en verder te gaan dan het gemiddelde 'vrouwenboek'.

Het verdriet van een Amerikaan stond dus direct hoog op mijn verlanglijstje. En terecht, want het was weer heel goed. Juist dat wat me in het vorige boek aansprak, had dit boek ook.

Het gaat over een broer en een zus, hun huidige levens en hun verleden. Wat vertellen een broer en een zus elkaar wel en niet? Wat vertelde hun vader wel en niet? En wat hun geliefden? En wil je die dingen die je niet weet wel weten?

Zo ontspint zich aan de ene kant een verhaal over relaties tussen mensen en aan de andere kant komen vragen omhoog over het delen van informatie. Geen gemakkelijk boek, maar wel weer een boek dat je bijblijft. Je mag ook niet anders verwachten van de vrouw van Paul Auster...

1 opmerking:

Anoniem zei

Toevallig had ik deze ook meegenomen toen ik even bij mijn ex-collega's in DH was. Heb het nog niet gelezen, maar ben wel erg benieuwd.