zondag, september 10, 2006

Boeken: Katherine Neville - De Acht


Ik ben geen groot fan van thrillers, en zeker na een miskleun als Het geheime avondmaal ben ik altijd weer even genezen. Maar De Acht lag al heel lang op de te lezen boeken stapel en ik besloot het er toch op te wagen. Het was een leesexemplaar van de uitgever, duidelijk nog niet gecorrigeerd en alle afbeeldingen ontbraken.

Gelukkig was dit een thriller die me wél kon boeien. Hij is behoorlijk dik en ik heb hem vrij snel uitgelezen. Om kort te zijn gaat het over een schaakspel uit de tijd van Karel de Grote waar een formule in zou zitten die iemand de wereldmacht kan geven. Er spelen twee verhalen door elkaar, een in de 18e eeuw en een in de jaren 70 van de 20e eeuw. In de 18e eeuw is het spel over de wereld verdeeld geraakt, in de 20e eeuw zijn verschillende mensen ernaar op jacht. Alle mensen die daarbij betrokken zijn, fungeren als een rol in het schaakspel. Er zijn dus pionnen, lopers, een zwarte en een witte koningin enz.

Goed aan het boek vond ik dat er duidelijk goede research aan vooraf is gegaan én dat Neville eindelijk eens andere thema's kiest. Geen heilige graal, geen Leonardo da Vinci, geen Rozenkruisers of tempeliers, slechts zijdelings vrijmetselaars, geen boodschappen verstopt in schilderijen.
Maar Karel de Grote, Catharina de Grote, de Franse revolutie, de OPEC in de jaren '70. Alleen dat al maakt het verfrissend. Daarnaast is het goed en spannend geschreven.

Onwaarschijnlijkheden zijn geloof ik inherent aan het genre, dus ik heb me er niet al te zeer aan gestoord dit keer. Als er eens iemand vraagt wat je zou kunnen lezen ná Dan Brown dat geen slap aftreksel van de Da Vinci code is, dan zou ik dit zeker aanbevelen.

Geen opmerkingen: