vrijdag, september 01, 2006

Boeken: nachttrein naar Lissabon




Volgens de Nieuwsbrief van Athena's boekhandel was dit de mooiste roman tot nu toe van 2006. Reden genoeg om dat eens te checken. Hoewel hun karakterisering "een diep filosofische roman" me wel een beetje tegenstond. Ik was een beetje bang voor quasi filosofisch geleuter uit de categorie "bedenk niet wat de dag jou zal brengen maar wat jij de dag zult brengen".

Misschien was dat ook de reden dat ik ineens in een klein leesdipje geraakte en een paar weken nauwelijks las. Maar toen ik het boek weer oppakte, werd ik er onmiddelijk door gegrepen. Het gaat over een Zwitserse docent klassieke talen die van de ene dag op de andere besluit om zijn leven om te gooien. Hij vraagt zich af of zijn levensweg tot dan toe de goede was en gaat, naar aanleiding van een Portugees boek dat hij tegenkomt, met de nachttrein naar Lissabon om het levensverhaal van de auteur te vinden én weer met zichzelf in het reine te komen.

Zijn zoektocht naar de auteur brengt hem in contact met allerlei mensen die je als lezer nog lang bijblijven. De gemartelde meneer Eça, de leerlinge van de hoofdpersoon die hij vraagt boeken op te sturen, de beide zussen van de schrijver, een jeugdvriend, een arts. Ook de veranderingen die de hoofdpersoon ondergaat maken indruk. De in het boek geciteerde passages uit het Portugese boek zijn inderdaad behoorlijk filosofisch, maar nooit zo dat het gaat tegenstaan. Uiteindelijk werd het toch een boek dat me niet losliet, een boek dat je eens wilt herlezen omdat je bij de eerste lezing vast nog niet alles ontdekt hebt.

Geen opmerkingen: