maandag, april 30, 2007

Bakken: citroen meringue taart

Ik ben dol op citroentaart, en vind het leuk om meringues te maken, dus de citroen meringue taart in de laatste Elle eten was meteen een goede optie. Het was niet zo moeilijk om te maken. Wel moet je een beetje opletten aan wie je het geeft: omdat het geklopte eiwit maar heel even in de oven moet, is het eiwit nog niet helemaal gedroogd en daar houdt niet iedereen van.

Nodig:
(deeg)
120 gr bloem
90 gr roomboter, in blokjes
40 gr witte basterdsuiker
1 eidooier (bewaar het wit voor straks)
(vulling)
4 eieren
100 gr suiker
1 el gezeefde bloem
Sap van 3 citroenen
50 gr roomboter
(schuimlaag)
2 eiwitten
100 gr kristalsuiker

Werkwijze:
(deeg) Meng de ingrediĆ«nten en kneed tot een soepel deeg. Wikkel in plasticfolie en laat een uur rusten in de koelkast. Verwarm de oven op 180 graden. Bekleed een bakvorm met een losse bodem met het deeg. (van de Elle moet dat een vierkante bakvorm zijn van ongeveer 11x35 cm maar ik denk niet dat de taart anders smaakt als je een ronde vorm gebruikt…). Bak de deegbodem in ongeveer 20 minuten goudbruin.

(vulling) klop eieren, suiker en bloem met een garde tot een glad mengsel. Breng citroensap en boter in een pannetje aan de kook. Neem de pan van het vuur, giet het mengsel beetje bij beetje in het eimengsel, en giet vervolgens alles terug in de pan. Verwarm dit mengsel tot het een soort dikke vla wordt. (Het stijft maar ietsje op, dus het moet in de pan ongeveer de consistentie hebben waardoor het niet van je taartbodem afvloeit als je de rand weghaalt.) Blijf stevig roeren anders heb je straks taart met klontjes. Schep de “vla” op de taartbodem en strijk de bovenkant glad. Dek af met plasticfolie en laat helemaal afkoelen (dan stijft het iets op).

(bovenlaag)
Verwarm de grill. Klop de eiwitten in een kom goed stijf. Meng de suiker erdoor en blijf kloppen tot de suiker helemaal is opgelost en de eiwitten zachte pieken vormen.
Zet de taart op een bakplaat en schep de eiwitten er overheen. (Nonchalant, zegt de Elle, maar wat ze daar precies mee bedoelen??)
Laat het eiwit onder de gril in enkele tientallen seconden bruin kleuren. Bij mij duurde dat enkele minuten, maar de tip is in ieder geval: ga voor de oven zitten, en zodra je de eiwitten ziet kleuren, haal je ze uit de oven.

11 opmerkingen:

Josephine zei

Ik heb hem samen met mijn moeder gebakken en hij was super lekker!

smekkerd zei

Zo net de taart achter de kiezen. Ja..wat vond ik ervan. Leuk om te maken. Maar wel wat zuur, ik ga eens met zoetere vruchten proberen. En de schuim..was die maar zo mooi als op de foto, volgende x verdubbel ik suiker + eieren. :-P

Anoniem zei

bij mij was het mislukt, het citroenmengsel stijfde niet op en het mengsel smaakte heel erg naar rauwe ei, wat heb ik hier fout gedaan? Moet ik het langer koken, meer deeg erbij? Wat doe ik fout? Sommige recepten zeggen dat de merengue 115min in de oven moet en sommige zeggen dat de merengue 15 min in de oven moet. Wat is het juiste antwoord.

Anoniem zei

bij mij stijfde het citroenmengsel eerst ook niet, maar na zeker 20 minuten op een laag vuur met constant roeren werd het perfect! Alleen had ik nadat ik mijn meringue even onder de grill had gedaan tussen mijn citroenmengsel en meringue een natte suikerlaag :( voor de rest HEERLIJK!!!

Anoniem zei

Dit is het allerbeste recept dat ik ooit gemaakt heb.
Ons laatste exemplaar is juist af en staat af te koelen.
Het is ondertussen al zeker de tiende keer dat ik ze bereid heb. Ik gebruik wel drie eiwitten voor meer volume in de toplaag. Een absolute aanrader.

Anoniem zei

Waarschijnljk heb je te snel het hete citroen/botermengsel toegevoegd, waardoor het schift. Ook moet je het eimengsel heel goed kloppen, dat het een stuk lichter geel word. Als het hierna in het pannetje weer zit, zet de temperatuur op de helft, en klop heel hard, met een garde, ruim 5 minuten. This ahould do the trick. succes!

Anna zei

ik heb hem vanmiddag ook gemaakt, superlekker! duurt wel lang

Anoniem zei

Ik vind dit een GEWELDIGE taart.
De vulling doe ik iets anders... Met originele lemon curd, dus 225 gr witte basterdsuiker, 200 gr (room)boter, 2 citroenen, 2 eieren. Alle 2 de citroenen raspen. (Ik houd hiervan altijd iets over hoor) Als je dit in een grotere hoeveelheid maakt kun je het een maand bewaren in een uitgekookte jampot. Heerlijk voor op de boterham of over zelfgebakken scones. Als je deze curd al in de kast hebt staan is de rest in een mum van tijd klaar! HEERLIJK!

Anoniem zei

Kun je deze taart ook een paar dagen van te voren maken?

Anoniem zei

Ik houd niet van rauw ei en voor degenen die daar ook niet van houden een tip:

Klop de eiwitten met 1 lepel suiker dus de suiker er direct bij doen. Doe in een pannetje de rest van de suiker en zo'n 30/40 gram/ml water (een scheut). Los nu op hoog vuur de suiker op in het water. Roer er voorzichtig in met een siliconen spater om te zien hoe dik de siroop is, die moet de dikte van vloeibare honing hebben (121 graden celcius dus). Giet daarna de suikersiroop bij het opgeklopte eiwit (mixer op de hoogste stand) en zorg ervoor dat er zo weinig mogelijk siroop tegen de rand van de kom of op de klopper komt. Laat dit nu al kloppend op de hoogste stand afkoelen tot kamertemperatuur en volg dan het recept verder. Door de siroop worden de eieren gekookt en blijf je een hele luchtige structuur houden zonder klontjes oid (omdat je tijdens het opgieten van de siroop nog steeds de eiwitten op volle kracht klopt). Dit wordt ook wel een Italiaanse Merengue genoemd en kan zomaar een week bewaard worden op kamertemperatuur.

Anoniem zei

Ik ga hem donderdag maken met mijn vriendin, serieus, hij lijkt me echt geweldig!! Ik zag in 100% Love (boek van Nikki Smid) dat ie bestond, wojoww, hij klonk echt goddelijk!! Duss nog ff wachte voor ik hem kan make, maar k ga mn best doen!!