maandag, april 16, 2007

Boeken: het huis van de moskee


Veel besproken, hoog geëindigd in de verkiezing van het beste boek, onderwerp van het eerstejaarsboekproject in Leiden in 2006. Het huis van de moskee van Kader Abdolah was niet te missen. Aanvankelijk ontging het me een beetje, maar later werd ik toch nieuwsgierig. Vooral eigenlijk nadat een Iraanse op mijn werk er iets over vertelde.

Gelukkig mocht ik het lenen van collega Jennifer. Ik begon erin in de trein naar huis en was direct enthousiast. Het is beeldend geschreven en neemt je direct mee naar Perzië in de tijd van de sjah. Het leert je een goede geschiedenisles en laat je anders naar Iran kijken. De personages gaan snel leven en je waant je in 1001 nacht. Tot de ellende losbarst natuurlijk, en je ziet hoe een familie uit elkaar wordt getrokken.

Het lijkt me geen winnaar voor de verkiezing van het beste boek, en dat werd het ook niet. Wel is het een mooi verhaal over de turbulente recente geschiedenis van Iran, dat je toch met een iets andere blik naar het nieuws doet kijken.

Geen opmerkingen: