woensdag, maart 16, 2011

Bakken: havermoutkoekjes

Geïnspireerd door een heel leuk blog, en in de wetenschap dat een vrije dag in de week veel mogelijkheden biedt, bedacht ik dat het tijd werd mijn blog te reanimeren. 6 posts in 2010 geeft wel weer hoe druk ik het had met andere dingen. Er was genoeg tijd om vaak en uitgebreid te koken, maar niet om het op te schrijven en te fotograferen. Enfin, aan de slag dus.

Op bovengenoemd blog wordt gekookt uit Hoe word ik een goddelijke huisvrouw van Nigella Lawson. Ik heb het boek al jaren en toevallig had ik het laatst weer eens uit de kast getrokken.


Dat deed ik op zoek naar een recept voor degelijke koekjes. Ik wilde niet te zoete, naar tarwe of muesli smakende koekjes. Het bracht me bij de havermoutkoekjes van Nigella, en die heb ik zojuist gebakken.
Om eerlijk te zijn, ben ik er nog niet uit of ik ze nou lekker vind. Ze zijn heel verantwoord, maar een beetje suiker erin zou wel welkom zijn denk ik...

Nodig:
250 gram havermout
snuf zout
1/4 theelepel dubbelkoolzure soda
1 eetlepel boter, gesmolten
2 dl kokend heet water

Werkwijze:
Verwarm de oven op 200 graden.
Meng de ingrediënten en roer ze door elkaar. Van Nigella moet dat met een houten lepel, dus dat heb ik braaf gedaan, maar vraag me niet waar het voor nodig is. Met het water moet je een beetje mikken, je deeg moet geen havermoutpap worden. Rol het deeg zo dun mogelijk uit en steek er koekjes uit. Ik bleek een rustieke steekvorm met hartjes en ruitjes en meer van dat werk te hebben, maar je kunt natuurlijk ook vierkantjes snijden of zo iets. Leg ze op een bakplaat en zet ca 20 minuten in de oven, totdat de rand goudbruin is en de koekjes stevig zijn.

1 opmerking:

Anoniem zei

Hoi Marieke,

Leuk dat je verder gaat! Louise had me al verteld van je blog en ik had al eerder even stiekem gekeken. Succes met de Nigella recepten.

Annebeth