zondag, oktober 04, 2009

Bakken: pruimentaart


In de kookrubriek van NRC stond een tijdje geleden een zeer geslaagd recept van een pruimentaart. Ik lees deze rubriek met heel veel plezier, en zeker van deze taart liep het water me direct in de mond. Aan de slag dus! Ik maakte hem de eerste keer precies volgens het recept, en de keer erna met kwetsen in plaats van pruimen.

Nodig:
1 pond pruimen
50 gr suiker
sap en geraspte schil van 1 sinaasappel
vanillestokje

150 gr zachte boter
150 gr suiker
2 eieren
85 gr zelfrijzend bakmeel
1 tl bakpoeder
100 gr amandelen

30 gr boter
50 gr geschaafde amandelen
25 gr basterdsuiker

Werkwijze:
Verwarm de oven op 175 graden. Halveer en ontpit de pruimen, leg ze in een bakblik en meng met suiker, sinaasappelsap, rasp en het merg van het vanillestokje. Zet 20 minuten in de oven.
Klop de boter met suiker, eieren, bakmeel, bakpoeder en gemalen amandelen tot een deeg. Bekleed een vorm (ik gebruikte een doorsnee springvorm) met bakpapier en schep het deeg erin. Giet daar de pruimen (met het sap dat er vanaf komt) bovenop en zet een half uur in de oven. Smelt intussen de boter in een pannetje, schep er de amandelen en basterdsuiker doorheen. Schep ook dit over de taart (na die 30 minuten), verlaag de temperatuur naar 160 graden en bak nog 20 minuten.
Het resultaat is een heerlijk kleffe, zoetzure taart met een crispy laagje bovenop.

1 opmerking:

Boekenwijs zei

Heb hem dit weekend gemaakt! Erg lekker! Toegevoegd aan mijn receptenplakboek. Waarom zou je iets bakken uit de rij kookboeken op de plank als er ook zulke lekkere recepten op internet staan?