dinsdag, april 01, 2008

Boeken: Charles Lewinsky - Het lot van de familie Meijer



Weer een prachtig boek over de wereldgeschiedenis vanuit een ander perspectief: Europa van het einde van de negentiende eeuw tot 1945. Het gezichtspunt is een Joodse familie in Zwitserland. Hoewel het ook in Zwitserland geen gemakkelijke tijden zijn voor de Joden, overleven ze uiteindelijk bijna allemaal de Tweede Wereldoorlog.

De auteur beschrijft de lotgevallen van een aantal opeenvolgende generaties van de familie Meijer. Er word van alles beschreven, van huwelijksaanzoeken en geflirt, tot voor de Joden ongunstige politieke beslissingen, en sociale druk.

Wat je raakt in dit boek zijn de karakteriseringen. Je leeft onmiddellijk mee met de familieleden. Als het verhaal is opgeschoven naar een volgende generatie, zit de voorgaande generatie nog volop in je hoofd en bepaalt je blik op de gebeurtenissen. Ook de steeds terugkerende, al lang overleden, oom die zich overal mee bemoeit, is echt een aanwinst.

Het is een dikke pil, maar het lezen meer dan waard en het is uit voordat je het door hebt.

1 opmerking:

Anoniem zei

Afgelopen zaterdag ben ik mijn boekenbonnen gaan inwisselen en heb ik dit boek zien staan. Je bent de eerste van wie ik een mening over dit boek lees en ik moet zeggen het spreekt me wel aan.