dinsdag, maart 18, 2008

Bakken: ijstaart










Frambozen ijstaart

Een ijstaart "bakken" leek me wel een leuk experiment. Dat had ik nog nooit geprobeerd. Het allerleukste van zo'n taart bleek te zijn dat hij (obviously, dat had ik eerder kunnen bedenken natuurlijk) veel langer houdbaar is doordat je hem in de vriezer bewaart. Dus toen ik jarig was en de taart op dreigde te raken, kon ik deze taart heel casual uit de vriezer tevoorschijn toveren. En hij is nog bijzonder lekker ook.


Nodig:

IJstaart:
250 gram chocolate chip cookies
1 el cacao
120 gr gesmolten boter (ongezouten)
500 ml volle melk
1 vanillestokje, gespleten
6 eidooiers
125 gr kristalsuiker
2 tl maïzena
200 ml slagroom

Frambozensaus:
60 gr kristalsuiker
250 gr frambozen (die uit de diepvries van AH zijn heel ok in deze tijd van het jaar)
Sap van 1 citroen

Werkwijze
Maal de koekjes, cacao en gesmolten boter tot een massa in de keukenmachine. Bekleed hiermee de bodem van een ingevette springvorm (26 cm). Zet in de koelkast.

Breng in een pan de melk met het vanillestokje erin tegen de kook aan. Zet het vuur dan uit, zet de pan weg en laat 30 minuten trekken. Haal het vanille stokje eruit, schraap het merg er uit en roer dat er doorheen.
Klop de eierdooiers met de suiker en de maïzena glad in een kom. Schenk de nog warme melk er al roerend bij en giet het terug in de pan. Breng tegen de kook aan, roer voortdurend, en laat op laag vuur zachtjes binden in ongeveer 5 minuten.
Laat de wasbak vollopen met ijskoud water en laat de vla in de pan daarin afkoelen. Klop de slagroom stijf en spatel die door de vla. Zet 30 minuten in de vriezer.

Voor de frambozensaus doe je de suiker met twee eetlepels warm water in een pannetje en verwarm dat, onder voortdurend roeren, totdat de suiker is opgelost. Laat het afkoelen en roer de frambozen en het citroensap erdoor. Pureer tot een gladde saus in de keukenmachine.
Schenk de vla op de koekjesbodem. Trek met een mes gleuven in de bovenlaag en giet daar de helft van de frambozensaus in. Zet de taart een nacht in de vriezer.

Haal de taart ongeveer een half uur voordata je hem wilt serveren uit de vriezer. Schep er nog wat frambozensaus overheen.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik neem graag recepten van medebloggers over. Zo heb ik al een aantal heerlijke gerechten en baksels te voorschijn getoverd. Deze taart lijkt me heel lekker en ik heb nog nooit eerder een ijstaart gemaakt. Bedankt voor het delen van het recept.
groetjes,
Kaylihi

Marieke zei

Thanks! Ik zal ook eens bij jou gaan kijken.