dinsdag, november 06, 2007

Boeken: Michael Chabon – de wonderbaarlijke avonturen van Kavalier en Clay

Michael Chabon wordt regelmatig genoemd als een van de grote aanstormende schrijvers uit Amerika. Onlangs verscheen De Jiddische politiebond, dat ik graag wil lezen. Maar de roman waarmee Chabon zijn naam vestigde had ik nog niet gelezen, dus het leek me het beste daar maar mee te beginnen. Ik weet nog dat ik De wonderbaarlijke avonturen van Kavalier en Clay toen het nieuw was liet liggen, ik dacht dat het over strips ging en dat trok me niet zo. Maar alle goede verwijzingen trokken me toch over de streep, en gelukkig maar.

Het boek wordt niet voor niets zo geprezen. Het gaat over twee neven, Joseph (Joe) Kavalier en Sam Clay. Over hun leven, de dilemma’s waar ze voor komen te staan. Hun dilemma’s zijn heel verschillend. Joe is uit Praag naar Amerika gevlucht als Hitler oprukt in Europa, maar zijn familie is nog daar en gaat veel ellende tegemoet. Sam valt op mannen, maar dat is niet echt geaccepteerd in de samenleving in die tijd. En dat is nog lang niet alles wat ze tegenkomen. Samen zijn ze succesvol als stripmakers, als Kavalier & Clay.

Sam verzint de verhalen, Joe tekent de plaatjes en zo maken ze succesvolle strips. Waar hun bazen vreselijk veel geld aan verdienen en zij een beetje. Chabon verwijst een beetje semi-wetenschappelijk naar allerlei bronnen over dit duo, dat geeft leuke accenten in het verhaal.

Er gebeuren zo veel dingen, en je blijft er zo over nadenken, dat dit een boek is dat je niet te lang laat liggen. Het moet uit, ondanks het feit dat het behoorlijk dik is en in de goedkope editie van 7,50 érg kleine lettertjes heeft.

Aan het einde was ik helemaal geroerd, en dat overkomt me niet vaak bij boeken.

Geen opmerkingen: