vrijdag, november 30, 2007

Boeken: Bas Haring - Voor een echt succesvol leven

Wat is dit nu? Een managementboek?

Nee, het is Bas Haring die zich afvraagt wanneer iemands leven echt succesvol is. Is dat alleen maar als je dingen doet die goed voor je zijn? Is dat als je wint? Als je kinderen hebt? En wat nu als je dingen doet die niet goed voor jou zijn, maar bijvoorbeeld wel een ander doel dienen? Kun je een succesvol leven hebben als je geen kinderen hebt?

Het is een leuk thema dat Haring aansnijdt, en door zijn soepele schrijfstijl houdt hij je gemakkelijk bij de les. Hij geeft veel en goede voorbeelden, maakt zo nu en dan een zijsprong maar brengt je altijd weer terug op de goede weg. Het leest lekker en het is zeker vermakelijk.

En toch overtuigt het mij niet echt. Ik voel namelijk zijn probleem niet aan. Ik kan me niet voorstellen dat je op een sportveld staat en dat het je niet uitmaakt of je wint. Ik vind het gevoel om iets bereikt te hebben geweldig. Ik doe ook wel eens dingen die niet goed voor me zijn. Ik vind het ook rot voor een eendje dat het zo vermagert als het eieren uitbroedt. Maar ik ben te lui om me daar zorgen over te maken...

Geen opmerkingen: