woensdag, mei 24, 2006

Boeken: Joe Speedboot


Tommy Wieringa - Joe Speedboot

Al heel lang op mijn verlanglijstje, maar ik kwam er steeds maar niet aan toe om het te kopen. Er riepen steeds andere boeken dat ik ze moest lezen. Maar het bezoek van Tommy Wieringa aan Kooyker was een mooie gelegenheid om het te kopen. Nu met handtekening en vage teksten over mijn 'noodlottige' naam. Tja..

Maar nu het boek: het leest lekker weg. Het is een vermakelijk verhaal over een jongen die de wereld niet neemt zoals die is maar elke uitdaging aangaat om het mooier te maken. Hij verandert zijn naam in Joe Speedboot, hij bouwt een vliegtuig, laat de op één arm na verlamde Fransje armworstelaar worden enzovoorts. Vermakelijk en onderhoudend.

Wieringa schrijft mooie zinnen, hier en daar neem je echt de moeite om er één twee keer te lezen. Het verhaaltje ging mij op den duur wel een beetje vervelen, eigenlijk is het boek net iets te dik. Op een gegeven moment weet je het wel een beetje met Joe en Fransje.

Het boek is een originele bijdrage aan de Nederlandse literatuur en het is zonde dat het uiteindelijk niet één prijs gewonnen heeft. Al was het maar voor die mooie zinnen.

Geen opmerkingen: