woensdag, april 19, 2006

Boeken: de Nachtwacht

Sarah Waters - De nachtwacht

Eigenlijk moest ik het gaan ruilen voor een ander boek, adviseerde iemand mij. Maar ik heb het toch maar gehouden en het andere boek óók aangeschaft. Als ik dat andere boek ook gelezen heb, kan ik beslissen of ik het had moeten ruilen.

Eerst De nachtwacht. Ik heb het gekocht omdat ik al diverse malen met boeken van Waters in mijn handen heb gestaan en er nog steeds geen heb gelezen. Dit speelt in Londen in de jaren '40. Die periode, rond en tijdens de Tweede Wereldoorlog, vind ik vooral interessant als het vanuit andere landen dan Nederland belicht wordt.

Wat leuk is aan dit boek, is dat het verhaal achteruit verteld wordt. We lezen eerst hoe de verschillende hoofdpersonen leven in 1947, wie elkaar kennen en wat ze doen. Daarna zijn we in '44, waar blijkt dat sommige hoofdpersonen elkaar toen al kenden maar later niet meer met elkaar omgingen of in andere situaties verzeild raakten. In 1941 herhaalt dat zich. Van veel gebeurtenissen wordt de afloop niet verteld, maar hebben we eerder in het boek al wel gelezen dat het goedgekomen is. Daar houd ik wel van, het laat nog wat te raden. Je komt er achter waarom Duncan in de gevangenis zat, wat de relatie is tussen Kay en Helen en wat er gebeurd is met Viv en Reggie.
Waters houdt je bij de les, vertelt het verhaal met vaart. Het geeft een beeld van Londen in oorlogstijd, maar ook de maatschappij in Londen in de jaren '40. Zeker de moeite!

Geen opmerkingen: