maandag, augustus 27, 2007

Boeken: Theo Thijssen - de gelukkige klas



Theo Thijssen is zo'n schrijver van wie ik altijd al eens iets hebt willen lezen. Wat ik dus nog nooit gedaan had. Ik heb altijd periodes met een voorkeur voor bepaalde boeken, en momenteel is dat oudere literatuur. Dus las ik eerst al Gogol en kocht vervolgens zowel een boek van Theo Thijssen als een van Primo Levi. Die tweede heb ik nog niet uit, dus nader bericht volgt.

Thijssen schrijft een dagboek van een onderwijzer in de jaren '20 van de vorige eeuw. Hij (meester Staal) werkt op een eenvoudige buurtschool met enorme klassen. Eén klas blijft meerdere jaren bij dezelfde meester. De leerlingen die Thijssen beschrijft komen echt tot leven, je ziet ze voor je. Ook de overwegingen van de meester zelf zijn mooi, welke trucs hij aanwendt om de klas stil te houden, hoe blij hij kan zijn als nieuwe stof snel beklijft. En hoe hij meeleeft met een wat schuchtere leerling, een leerling met een bochel, en een meisje dat zich aan haar afkomst onttrekt.

En gemopper op bureaucratie is ook van alle tijden: de reacties van Staal en zijn collega's op een schrift waarin ze de voortgang moeten bijhouden is erg herkenbaar. Of het ontzag voor de inspecteur, en tegelijkertijd de wrevel over zijn regeltjes.

Tijdloos, dit boek, zeker in deze uitgave met moderne spelling. Weliswaar schreef ik op de lagere school niet op een lei, en droeg ik ook geen boezelaar, maar verder deed het me wel erg daaraan denken.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

dag dochter,

In de Jordaan is de theo tijssen school, heeft een goede naam opgebouwd. Cora heeft zelfs nog gedacht voor Femke, was natuurlijk helemaal niet praktisch.We zijn er toen heen gegaan, goede school om te zien, kleinschalig.
liefs

Marieke zei

Dat geeft dan in ieder geval een goed gevoel bij zo'n school! Dit was een meester die werkelijk het allerbeste voor had met zijn leerlingen.

Anoniem zei

Een enthouisiasmerend verhaal!

Wel verbaast het me dat je erin slaagt de naam van de schrijver zo consequent verkeerd te spellen: de man heette geen Tijssen maar Thijssen!

Veel meer over hem vind je op de website van het Theo Thijssen Museum: www.theothijssenmuseum.nl.

Daar is nu ook een tentoonstelling over Thijssen en het onderwijs geopend!

Marieke zei

Bedankt voor de tip, leuk!
En dat van die naam is bijzonder onnozel, dat komt ervan als je familie hebt die Tijs heet, dan denk je niet meer aan die h.