zondag, juli 01, 2007

Boeken: Nathan Englander - Het ministerie van buitengewone zaken


Wederom een goede tip van Sander, deze roman van Nathan Englander. Zijn verhalenbundel Verlost van vreselijke verlangens heb ik ooit gelezen, en hoewel ik de inhoud totaal vergeten ben, is de goede indruk blijven hangen.

Ik had het boek meegenomen op vakantie en het kostte me aanvankelijk wat moeite om in het verhaal te komen. Wat misschien niet zo verwonderlijk is als je in Laos bent en een boek leest dat in Argentiniƫ speelt.

Het ministerie van buitengewone zaken is zo'n boek waarvan de personages nog lang in je hoofd blijven rondspoken. Vader Kaddisj, die de hele tijd van alles verkeerd doet maar steeds met de beste bedoelingen. Moeder Lilian die ondanks dat van hem houdt, en zoon Pato die doet wat veel pubers doen, alleen op het verkeerde moment, onder Videla.

Kaddisj is de zoon van een Joodse hoer en heeft daar vrede mee. Veel andere Joodse Argentijnen van vergelijkbare afkomst hebben dat echter niet en vragen Kaddisj om om het afgescheiden gedeelte van de Joodse begraafplaats (daar waar de verdorvenen liggen) hun achternaam van de steen te hakken. Met het nieuwe regime zijn ze liever van onbesproken gedrag. De scenes waarin Kaddisj al dan niet met Pato op de begraafplaats is, blijven je bij, net zoals de manier waarop hij zich door opdrachtgevers in de luren laat leggen.

Als zoon Pato uiteindelijk verdwijnt, beschrijft Englander in Kaddisj en Lilian mooi hoe verschillend twee ouders daarmee om kunnen gaan. Kaddisj is er van overtuigd dat Pato dood is, Lilian dat hij leeft. Aan het einde van het boek is dat nog niet opgelost, reden te meer om er over na te blijven denken.

Ik zou nog lang door kunnen schrijven over memorabele momenten in het boek, zoals de neusoperaties van Kaddisj en Lilian, en de ontmoeting met de navigator, en het wachten bij het ministerie van buitengewone zaken. Hoewel het aan het begin niet zo toegankelijk was, bleek het een boek waarvan ik over een paar jaar de inhoud niet vergeten zal zijn!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ha Marieke,
Leuk dat je zo genoten hebt van het boek, net als ik. Zeker een boek dat je lang bij zal blijven, dat geloof ik ook zeker.

Groet,

Marieke zei

Ik zal je boekencommentaar bij de leesclub wel erg missen. Blijf vooral reageren op mijn weblog! (en dan doe ik dat bij jou...)