woensdag, maart 21, 2007

Bakken: Jan Hagel


Ik ga nog even door op Koekje, want ik heb inmiddels Zeeuwse Bloem dus nu kon ik eindelijk de koekjes maken waar deze bloem in moet. Eigenlijk moet ik ze ook eens maken met doorsnee bloem, kijken of ik het verschil ook opmerk. Ben tenslotte geen volleerd patissier. Mét Zeeuwse Bloem zijn de Jan Hagel koekjes in ieder geval erg lekker, en weer helemaal niet moeilijk.

Nodig:
125 gram gele basterdsuiker (geen idee wat dat is, ik heb maar van die middelbruine genomen, die kan wel voor geel doorgaan als je graag wilt)
175 gram zachte boter
10 gram melk
1 tl kaneel
1/2 tl zout
250 gr Zeeuwse Bloem, gezeefd
5 gr bakpoeder, gezeefd
1 losgeklopt ei
100 gr amandelschaafsel
40 gr kristalsuiker

Werkwijze:
Meng basterdsuiker, boter, melk, kaneel en zout. Kneed de bloem en het bakpoeder erdoor. Verpak in plasticfolie en laat een uur rusten in de koelkast. Rol het deeg uit op een met bloem bestoven werkvlak tot een lap van ong 1/2 cm dik. Bestrijk met het ei. Strooi er het amandelschaafsel en de suiker overheen en rol er nog even lichtjes met de deegroller overheen (dan valt straks niet alles van je koekje af). Bak 20 minuten in een op 175 graden voorverwarmde oven. Haal de koek uit de oven en snijd hem in rechthoekjes, 4 x 12 cm volgens het boek. Ik heb gewoon een formaat genomen dat me leuk leek.

Geen opmerkingen: