woensdag, maart 07, 2007

Bakken: bokkenpootjes


Het kookboek Koekje is wat mij betreft een groot succes. Na de gelukte kattentongen besloot ik mij nu te wagen aan een (zoals het boek vermeldt) 'wat bewerkelijker koekje'. Eens kijken of dat ook lukt. Inmiddels heb ik een nieuwe spuitzak gekocht, dus misschien ziet het er dan ook meteen wat professioneler uit.

De Zeeuwse bloem is inmiddels ook gevonden, op de markt in Hoorn, waarvoor dank. Denk je naar de grote stad te zijn verhuisd, waar alles gebeurt, vind je de moeilijk vindbare dingen in je 'landelijke' geboorteplaats.

Bokkenpootjes dus:

Nodig:
3 eiwitten
60 gr kristalsuiker
100 gr blanke amandelen
100 gr kristalsuiker
20 gr gezeefde patentbloem
50 gr amandelschaafsel*
abrikozenjam
150 gr pure chocola (hoog cacao gehalte, 70%), gesmolten

* Ik probeerde met het raspblad van mijn magimix gewone blanke amandelen tot amandelschaafsel om te toveren, maar dat bleek toch iets bewerkelijker dan ik had gedacht. De volgende keer koop ik wel weer amandelschaafsel.

Werkwijze:

Klop de eiwitten stijf. Voeg de 60 gr kristalsuiker toe zodra de eiwitten volume krijgen. Maal amandelen, 100 gr suiker en bloem heel fijn in de keukenmachine. Spatel dit door de stijfgeklopte eiwitten. Doe dit in een spuitzak en spuit staafjes van ca 6 cm op een met bakpapier bekleed bakblik. Strooi er het amandelschaafsel overheen.
Bak 15 minuten in een oven van 170 graden. Laat ze iets afkoelen.

Strijk dan wat abrikozenjam over de platte kant van een staafje en plak er een ander aan. Doop de uiteinden in de gesmolten chocola en laat afkoelen en opdrogen.

Bij mij beleven de koekjes een beetje zacht, ik wilde ze liever wat krokanter hebben. De volgende keer dat ik ze maak, ga ik proberen of dat beter wordt door ze langer in de oven te zetten óf door ze langer aan de lucht te laten drogen voordat ik ze in een trommel stop.

Geen opmerkingen: