maandag, februari 26, 2007

Bakken: kattentongen



Van mijn collega's kreeg ik het boek Koekje met koekrecepten van Cees Holtkamp en Kees Raat. Ik wilde het al een tijdje graag hebben, en de voorwaarde om koekjes voor mijn collega's te bakken accepteerde ik natuurlijk graag.

De lijst met ingrediƫnten luistert nogal nauw, vooral omdat voor de meeste recepten Zeeuwse bloem wordt aangeraden. En je kunt de raarste dingen kopen in Den Haag, maar Zeeuwse bloem is dan weer lastig. Zucht. Dus eerst maar een koekje gemaakt waar dat niet voor nodig was, en intussen wachten tot een van mijn collega's met de kinderen naar geitenboerderij Het Geertje gaat, want daar schijnen ze het te verkopen. (Of zelf gaan natuurlijk.)

Nodig:
200 gr zachte boter
200 gr poedersuiker (gezeefd)
2 eieren, losgeklopt
3 gram zout
15 gr vanillesuiker
225 gr patentbloem (gezeefd)

Werkwijze:
Roer boter en poedersuiker romig. Voeg eieren, zout en vanillesuiker toe. Roer dan voorzichtig met een houten lepel de bloem erdoor. Schep dit alles in een spuitzak met een glad mondstuk en spuit staafjes van ca 6 cm op een met bakpapier bekleed bakblik. Bak 8-10 minuten in een op 170 graden voorverwarmde oven (tot de randjes bruin en de rest goudgeel zijn). Mijn oven had last van temperatuurschommelingen, maar in 15 minuten waren ook mijn koekjes prachig.

Oh ja, en doordat ik vergeten was dat ik de spuitzak had weggegooid, moest ik een spuitzak improviseren van boterhamzakjes. Vandaar dat mijn koekjes 'dat tikje onregelmatige van echt handwerk' hebben, zie foto.

Geen opmerkingen: