zondag, januari 21, 2007

Madeleines


Van de Sint kreeg ik een madeleine vorm. Ik bakte natuurlijk meteen de volgende dag koekjes maaar vergat ze te fotograferen. Maar door onverwacht stormvrij vorige week had ik weer tijd om te bakken. Ze zijn nog niet zo mooi als ik ze zou wensen (er zitten niet van die mooie ribbeltjes in), maar ze zijn wel erg lekker. Kleine cakejes, een heel klein beetje kleverig. Mmmm. Je kunt er allerlei variaties mee maken. Mijn favoriet is die met sinaasappel.

Nodig:
2 eieren
90 gram witte basterd
90 gram bloem
2 tl bakpoeder
zout
90 gram boter (gesmolten en daarna iets teruggekoeld)
rasp van een sinaasappelschil

Werkwijze:
Klop in de keukenmachine eieren en suiker totdat ze licht van kleur zijn geworden en het mengsel dik is. Verwarm de oven op 175 graden.
Zeef bloem, bakpoeder en een snufje zout boven het mengsel en blijf kloppen tot het een glad mengsel is geworden. Doe nu de sinaasappelschil en de boter erdoor, blijf rustig kloppen.

Vet een madeleine bakplaat in (of een muffin plaat of een ander vormpje, als je maar niet te veel deeg in elk vormpje doet). Doe in elke uitsparing een schepje deeg, doe het niet te vol want het gaat enorm rijzen in de oven en anders zitten al je madeleines aan elkaar vast.
Zet ongeveer 8 minuten in de oven.

Deze hoeveelheid is bij mijn vorm genoeg voor ongeveer 36 koekjes.

Geen opmerkingen: