zondag, februari 21, 2010

Bakken: groentensoep

Van restjes groenten uit het pakket van Kievit kun je natuurlijk ook heel goed soep maken. Die soep kun je handig per portie invriezen en dan geleidelijk opeten. Natuurlijk vergeet ik altijd dat ik die soep in de vriezer heb, maar goed, het idee is leuk. Deze groentensoep maakte ik vorige week, en vandaag dacht ik er zowaar aan en ontdooide een portie. Het is een gepureerde soep met zo'n onbestemde kleur zoals je die in Frankrijk vaak krijgt als je de potage du jour neemt. Niet op het eerste gezicht aantrekkelijk, maar wel smaakvol. Op de foto had ik de soep nog wat extra bite gegeven met uitgebakken pancetta, vandaag voegde ik wat zalmsnippers toe. Allebei lekker!

Nodig:
3 aardappels
1/2 groene kool
1 prei
1 selderijknol
2 liter groentenbouillon (zelfgemaakt of uit een potje)
1 ui
teentje knoflook

Werkwijze:
Snijd alle ingrediƫnten fijn. Fruit ui en knoflook in een soeppan en voeg de aardappels toe. Laat even bakken en voeg dan de kool, prei, selderijknol en bouillon toe en breng aan de kook. Laat ca 20 minuten koken of totdat de aardappels en selderijknol zacht zijn. Pureer de soep in gedeeltes in de keukenmachine of met de staafmixer. Proef of er nog peper en zout bij moet (bouillonblokjes zijn al zout van zichzelf, dus daar zal het erg van af hangen).

Geen opmerkingen: