donderdag, april 05, 2007

Boeken: Anna Enquist - De thuiskomst


Het was al weer een tijd geleden dat ik iets van Anna Enquist had gelezen. Ik vond haar boeken wel oké, maar niet wereldschokkend en dan zijn er altijd andere boeken die de aandacht vragen. Toen De thuiskomst dan ook in de winkel lag, liet ik het maar even voor wat het was.

Maar laatst ging ik onverwacht met de trein en had ik geen boek bij me, dus kocht ik dit boek op het station.

Het beschrijft het leven van Elizabeth, de vrouw van de ontdekkingsreiziger James Cook. Als vrouw van een zeeman heb je natuurlijk een merkwaardig huwelijk, je man is jarenlang van huis. In die tijd worden er kinderen geboren en gaan ze dood, en ontwikkel je je eigen gewoontes. Als je man dan weer terug is, moet je je aanpassen en moet je hem bijpraten over de afgelopen jaren.
Elizabeth Cook had geen gemakkelijk leven. Uiteindelijk gaat haast iedereen dood en blijft zij alleen over. Het verdriet om de overleden kinderen is erg sterk beschreven, de treurigheid van het boek laat je niet gemakkelijk los. Het is geen opwekkend boek, wel indrukwekkend.

Geen opmerkingen: